Czy Canyon Grizl CF SLX 8 EKAR odczaruje najbardziej popularny typ roweru w mojej głowie? A może podzieli los mojego pierwszego gravela, który to nie spełnił moich oczekiwań i niemal od razu znalazł nowego właściciela? Przekonajmy się co sądzę o tej niemieckiej maszynie po roku użytkowania.
Bartosz Bidas
Jako szczęśliwy posiadacz roweru MTB o wadzę poniżej 8kg, moje pierwsze zetknięcie z gravelem okazało się mało satysfakcjonującą przygodą – jazda okazała się cięższa i mniej dynamiczna, co szybko ostudziło mój entuzjazm do kolejnej wyprawy na gravelu i finalnie doprowadziło do jego sprzedaży.
Tym razem postawiłem na rower innej marki i z nieco wyższej półki – Canyon Grizl CF SLX 8 EKAR, który na papierze zapowiada się jako świetny kompan na długie trasy i bardziej wymagające szutry. Czy ten model zmieni moje podejście do graveli i zostanie ze mną na dłużej, czy też podzieli los swojego poprzednika? O tym przekonacie się, czytając ten test, będący wynikiem roku intensywnego użytkowania tej maszyny.
Canyon Grizl CF SLX 8 EKAR - Rozpakowanie i montaż – pierwsze wrażenia
Rower dotarł do mnie za pośrednictwem kuriera, co nie jest żadnym zaskoczeniem, biorąc pod uwagę specyfikę sprzedaży marki Canyon. Firma nie posiada stacjonarnych sklepów, a cały proces zakupu odbywa się online, bezpośrednio poprzez stronę producenta. Już na samym początku widać, że Canyon doprowadził ten model sprzedaży do perfekcji. Każdy detal związany z dostawą i montażem został przemyślany, a rower był zapakowany w sposób wzorcowy – bezpiecznie, kompaktowo i intuicyjnie.
Na stronie producenta dostępny jest również szczegółowy film instruktażowy, który krok po kroku prowadzi użytkownika przez proces składania roweru, eliminując ryzyko błędów. Co więcej, w zestawie znajdziemy niezbędne narzędzia, w tym klucz dynamometryczny, który pozwala na precyzyjne skręcenie komponentów z odpowiednią siłą. To świetne rozwiązanie, szczególnie dla osób, które nie mają dużego doświadczenia w samodzielnym montażu roweru.
Gdy w końcu wyjąłem Canyon Grizl CF SLX 8 EKAR z kartonu, pierwsze, co przykuło moją uwagę, to jego kolor – Blueberry Milkshake. Jest po prostu fenomenalny! Barwa prezentuje się wyjątkowo elegancko i unikatowo.. To jeden z tych kolorów, który w rzeczywistości wygląda jeszcze lepiej niż na zdjęciach. Co ciekawe, na rok 2025 nie znajdziemy już tego wariantu kolorystycznego w ofercie producenta, co tylko dodaje mu wyjątkowości.
Już na etapie rozpakowywania miałem przeczucie, że ten rower może pozostać ze mną na dłużej. Czy rzeczywistość okaże się równie obiecująca? Przekonajmy się w dalszej części testu.
Kilka słów przed pierwszą jazdą – wyposażenie Canyon Grizl CF SLX 8 EKAR
Przed wyruszeniem na pierwsze kilometry warto przyjrzeć się bliżej wyposażeniu tego gravela, które stanowi harmonijne połączenie nowoczesnych technologii, niskiej masy oraz praktycznych rozwiązań, skrojonych pod potrzeby miłośników jazdy po szutrach i długodystansowych wypraw.
Canyon Grizl CF : Rama i konstrukcja – lekkość i wytrzymałość na najwyższym poziomie
Jednym z kluczowych atutów modelu Canyon Grizl CF SLX 8 EKAR jest jego ultralekka rama wykonana z zaawansowanego włókna węglowego, której waga wynosi zaledwie 950 g. Canyon zastosował innowacyjną technologię układania karbonu, co pozwoliło na osiągnięcie doskonałego balansu pomiędzy sztywnością a wytrzymałością, bez kompromisów w zakresie komfortu.
Praktycznym rozwiązaniem, które wyróżnia ten model, są otwory montażowe na górnej rurze, umożliwiające montaż dedykowanej, wodoodpornej małej sakwy na niezbędne akcesoria. To idealne miejsce na przechowywanie narzędzi, przekąsek czy telefonu, co znacznie zwiększa funkcjonalność roweru podczas dłuższych wypraw. Nie ukrywam, że otrzymałem od Canyona taką sakwę i do tej pory nie rozstaję się z nią na co dzień. W ofercie dedykowanych akcesoriów do tego modeli znajdziemy także większą sakwę montowaną poniżej górnej rury ramy. Tutaj także widać dbałość o każdy nawet najmniejszy detal, mianowicie w wyposażeniu znajdziemy nawet folie ochronne na miejsca, gdzie montażowe paski torby mogłyby uszkodzić lakier na naszej ramie.
Komfort i funkcjonalność – gotowy na każdą wyprawę
Grizl CF SLX 8 EKAR został zaprojektowany z myślą o maksymalnym komforcie i wszechstronności. Rower wyposażono w przemyślany kokpit, który umożliwia łatwy montaż dodatkowego osprzętu, takiego jak licznik GPS, oświetlenie czy torby bikepackingowe, co czyni go wszechstronnym towarzyszem podróży.
Nie bez znaczenia jest również imponujący prześwit ramy, pozwalający na zamontowanie opon o szerokości aż 50 mm, co daje szeroki wachlarz możliwości dostosowania roweru do różnych warunków terenowych. W standardzie Grizl wyposażony jest w opony Schwalbe G-One Bite 45 mm, które świetnie sprawdzają się zarówno na szutrach, jak i bardziej wymagających trasach. W przypadku ekstremalnych warunków istnieje opcja zastosowania szerszego ogumienia (do 50 mm), o ile nie używamy błotników. Dodatkowe punkty montażowe na widelcu pozwalają na przewożenie dodatkowego ekwipunku, co czyni ten model idealnym wyborem na długodystansowe wyprawy bikepackingowe.
Napęd i osprzęt – precyzja i niezawodność Campagnolo Ekar 13-speed
Sercem tego modelu jest najwyższej klasy napęd Campagnolo Ekar 13-speed, który wyróżnia się niesamowitą płynnością działania oraz niezwykle lekką i wytrzymałą konstrukcją. Zastosowanie 1-blatowej korby Campagnolo Ekar 40T to rozwiązanie, które upraszcza obsługę, ogranicza liczbę elementów podatnych na zabrudzenia oraz minimalizuje masę roweru.
Kaseta o zakresie 10-44 zapewnia elastyczny dobór przełożeń, pozwalając na efektywne pokonywanie zarówno płaskich odcinków, jak i sporej części podjazdów. Dzięki temu rower sprawdza się zarówno w szybkim gravel racingu, jak i podczas długodystansowych przygód na trudniejszych terenach.
Elementem grupy Campagnolo Ekar, z którym się nie polubiliśmy jest prawa klamko-manetka. Redukcja biegów realizowana jest poprzez dźwignię poniżej hamulca, która to lubi się na powrocie o niego blokować. Ponadto jest to odwrotny schemat jak chociażby przy manetkach Shimano. Trzeba więc na nowo przyzwyczaić się co do czego służy. Do zmiany biegu na wyższy służy kolejna dźwigienka, znajdująca się pod kciukiem. Zdecydowanie wolę rozwiązania oferowane przez Sram'a czy Shimano.
Koła i hamulce – połączenie aerodynamiki i niezawodności
Canyon Grizl CF SLX 8 EKAR to również wysokiej klasy zestaw kół DT Swiss GRC1400 Spline db, wyposażonych w karbonowe obręcze o wysokości 42 mm, które zapewniają optymalny balans pomiędzy aerodynamiką, wytrzymałością i masą. Koła świetnie radzą sobie zarówno na szutrowych trasach, jak i podczas szybkiej jazdy po asfalcie, oferując doskonałe tłumienie drgań oraz precyzyjne prowadzenie.
Za bezpieczeństwo i skuteczność hamowania odpowiadają tarcze Campagnolo Ekar o średnicy 160 mm, które oferują w zupełności wystarczającą moc hamowania, nawet w trudnych warunkach pogodowych, takich jak deszcz czy błoto. Ich modulacja pozwala na precyzyjną kontrolę podczas zjazdów oraz w nagłych sytuacjach wymagających gwałtownego zatrzymania.
Komfort jazdy Dzięki zastosowaniu karbonowej sztycy Canyon S15 VCLS 2.0 CF z unikalnym mechanizmem sprężyny półpłynnej, rower oferuje doskonałą amortyzację wstrząsów i wibracji. 20 mm skoku w pionie pozwala na płynniejszą jazdę po nierównościach i zwiększa komfort podczas długich tras. Czy to faktycznie działa? O tym opowiem po pierwszej jeździe.
Canyon Grizl -Pierwsza jazda – test w terenie
Na pierwszą jazdę Canyonem Grizl CF SLX 8 EKAR wybrałem się w towarzystwie prawdziwego eksperta od graveli – Artura Drzymkowskiego, który zna się na rzeczy jak mało kto. Trasa? Kompletna zagadka. Artur postawił na niespodziankę, co tylko podkręcało moje emocje – ekscytację mieszaną z lekkim niepokojem. W końcu to moje drugie podejście do graveli, a forma, cóż... powiedzmy, że daleka od ideału.
Ruszyliśmy na eksplorację mazowieckich bezdroży, które szybko okazały się wymagającym sprawdzianem zarówno dla mnie, jak i dla roweru. Gładkie asfaltowe odcinki dawały złudne poczucie łatwości, by zaraz ustąpić miejsca leśnym duktom pełnym korzeni, sypkiemu szutrowi i – moje największe utrapienie – głębokim, mazowieckim piaskownicom. Te ostatnie skutecznie wystawiały moją technikę (a raczej jej brak) na próbę, zamieniając jazdę w walkę o przetrwanie.
Jednak Grizl radził sobie wyśmienicie – zwrotność i sztywność pozwalały na płynną jazdę po twardszych nawierzchniach, a szerokie opony dawały poczucie stabilności na luźniejszych odcinkach. Każdy kolejny kilometr utwierdzał mnie w przekonaniu, że to sprzęt na długie dystanse i prawdziwe przygody w dzikim terenie.
Ostatecznie pokonaliśmy trasę nieco poniżej 200 km, choć przyznaję – to nie rower zadecydował o skróceniu dystansu, a moja wytrzymałość, a raczej jej brak. Po kilku godzinach siodło Fizik Argo Terra X3 dało mi się mocno we znaki, przypominając, że komfort to kwestia bardzo indywidualna. Finalnie ostatnie kilometry spędziłem głównie w pozycji stojącej przez co nie mogłem do końca docenić walorów amortyzacji karbonowej sztycy.
Podsumowując – pierwsza jazda pokazała, że Canyon Grizl CF SLX 8 EKAR to maszyna o ogromnym potencjale. Świetnie radzi sobie w różnorodnym terenie, oferując balans między komfortem a sportowym charakterem. To rower, który zachęca do dalszej eksploracji, a jednocześnie daje jasny sygnał – to nie sprzęt będzie tu ograniczeniem, lecz jeździec i jego kondycja.
Po tej trasie wróciłem do domu zmęczony, poraniony, ale z szerokim uśmiechem na twarzy. Już wiem, że to dopiero początek naszej przygody, jednakże na pewno z innym siodłem.
Po pierwszej jeździe od razu zmieniłem siodło na sprawdzonego Fizika Tundrę :)
Nadeszła zima, a rower dalej ze mną
Po roku użytkowania stwierdzam jedno- Canyon odczarował mi gravele. A może to zasługa kół DT Swiss GRC1400 Spline d? Tak czy inaczej, jak widać na załączonym poniżej obrazku, rower pozostał ze mną na dłużej i póki co nie zamierzam go sprzedawać. Przyznam także, że na tym etapie myślę nad zakupem kolejnej maszyny od Canyon'a.
Canyon Grizl CF SLX 8 EKAR - Podsumowanie
Canyon Grizl CF SLX 8 EKAR to gravel, który spełni oczekiwania wielu wymagających rowerzystów. Lekka i wytrzymała rama, nowoczesny napęd Campagnolo Ekar oraz funkcjonalne rozwiązania sprawiają, że jest to doskonały wybór do długich wypraw, szybkiej jazdy po szutrach i codziennej eksploracji. Canyon Grizl CF SLX 8 EKAR to połączenie wydajności, komfortu i wszechstronności, które z pewnością doceni każdy gravelowy entuzjasta. Gdy dołożymy do tego atrakcyjną cenę, która na dzień dzisiejszy (rok 2025) na stronie Canyona zaczyna się od 18 699 PLN dla modelu Grizl CF SLX to myślę, że warto myśleć już o zakupie, bo sezon zaraz wystartuje pełną parą wraz z nadejściem wiosny.